ТЕХНИЧЕСКИ УНИВЕРСИТЕТ - СОФИЯ

ДИСКУСИОННИ ФОРУМИ
В момента е 21 апр 2018, 04:42

Всички времена са UTC+03:00




Създай нова тема  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано: 11 юни 2012, 12:11 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 12 окт 2005, 21:11
Мнения: 12
Местоположение: София
Здравейте,

Обръщам се най-вече към всички преподаватели, които следят този форум и после към техните студенти.

Тези, които смятат, че знаят всичко за преподаването и си мислят, че наистина са достигнали до върха на техните способности в обучителния процес, моля Ви, изгледайте този видео материал - http://www.youtube.com/watch?v=jtgFoNi4 ... ure=relmfu Всички останали, които смятате, че винаги има какво да се научи и Вас моля - изгледайте същия видео материал! Смятам, че ще получите една различна визия за случващото се в обучителния процес.

Какво породи това мое желание да се обърна към всички Вас. Няколко причини.
1) Наскоро имах среща с преподавател, който ми обясняваше как студентите не разбирали това, което той им преподава. Без въобще да се замисли къде би могла да бъде причината. Единственият проблем от неговата позиция, бяха студентите и тяхната неспособност да разберат, тази материя, която той им преподава;
2) Очертава се в скоро време да застана от другата страна на скамейката и аз да съм този, който ще трябва да обучава студенти. До преди няколко месеца и аз бях студент;
3) Вярвам във всеобхватните възможности на всеки един индивид!

Забелязвам, че се получава странна загуба на памет от момента на завършване на студентите до момента, в който стане време същите тези студенти да преподават. Все едно те не са имали изисквания към преподавателите си. Не са имали въпроси, не са искали да получават информацията по по-интересен и разбиращ начин. Някакси обвиненията винаги са от едната към другата страна - от преподавател към студент или обратно. Но никога не са едностранно - студентите да се замислят дали не е в тях грешката и преподавателите да си зададат същия въпрос!

Нима целта на едните и другите, говоря за идеалната цел, не е една и съща?! Да се получи ползотворна комуникация с взаимна изгода.

Не искам да омаловажа усилията Ви, а само да кажа, че Вие сте активната страна в този процес. По подразбиране не може да се очаква студентите да са активни и да създават. Но ако им дадем предпоставка, вече се причислявам и за със Вас, и ги предразположим да бъдат креативни - най-хубавото, което може да се случи е да бъдат такива. В момента нито им се дават предпоставки, нито са активни и креативни. И всеки се оплаква от текущото състояние.

Ако нещо не Ви харесва - променете го. Оплаквания не се приемат!

На добър час...въпреки летните почивни дни. Мислете си за предстоящата нова учебна година.

Имам мечта! Мечтая за деня, в който студентите с нетърпение ще очакват първите занятия в университетските зали, за да са заобиколят от креативни хора, целящи просперитет, постоянно сблъскващи се с всевъзможни проблеми търсейки нови решения. Да искат да попият от знанията и да създават. Да получат възможност и да създават. Имам мечта тези млади хора да бъдат активни и да искат да създадат бъдещето си такова, каквото го виждат за себе си!

Дерзайте...и аз със Вас

Поздрави,
маг. инж. Ростислав Димитров

_________________
Влакът е бърз, машинистът е нервен!!!


Нагоре
МнениеПубликувано: 11 юни 2012, 19:16 
Извън линия

Регистриран на: 28 яну 2008, 02:40
Мнения: 58
Интересна тема.

Не съм сигурен, че от всеки човек може да стане преподавател и може би в такива случаи се появява проблема, за който говориш.

Има и много добри преподаватели - имал съм така преподадени часове, че съм се вълнувал от това, че научавам нещо ново и интересно.

Хубаво е да се видят амбициите на бъдещи преподаватели като теб. Следи за себе си как се променят възгледите ти с годините. Успех на теб и дано успееш да си полезен и на много други!


Нагоре
МнениеПубликувано: 12 юни 2012, 10:23 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 12 окт 2005, 21:11
Мнения: 12
Местоположение: София
Благодаря за пожеланията, определено ще се стремя да имам контрол върху случващото се с мен.

Но относно преподавателската дейност - съм твърдо убеден, че всеки, който ИСКА да стане ДОБЪР преподавател - може да го направи.

Според мен, проблемът е, че повечето, които стават преподаватели - не го искат. Т.е. може и да го искат, но с друга цел. Не за да успеят да предадат знания на студентите и да се поинтересуват дали са ги получили тези знания.

За да си добър преподавател трябва да можеш да комуникираш с хората. Според мен това липсва на повечето хора, било то преподаватели или студенти. Не се води качествен процес, защото никой не знае какво иска и какво трябва да даде :)

А тези, които знаят какво искат - просто го правят! И точно тези преподаватели оставят онзи УАУ ефект! Само дето те не сасе родили така, в детската градина едва ли са замествали преподавателките там. Те са го научили как да го правят. И са го научили, защото са искали.

Това е дълбока философска тема, отразяваща се върху бъдещето на всяка нация. Процеса на обучение протича през целия живот. И ако нещо куца в този процес - човек се осакатява. Ето защо, според мен, сега излизаме кадри, които не знаем какво искаме, къде отиваме, какво можем и какво НЕ можем. Не защото не са ни научили - това трябва сами да го направим, а защото не са ни показали възможностите, които са пред нас.

:) Мога да философствам много. Целта ми беше да провокирам преподавателите да се замислят върху методите си на обучение и най-вече на ОБРАТНАТА ВРЪЗКА от студентите. Изпити, междинни тестове, колоквиуми и други такива форми на изпитване не са единствената форма за обратна връзка. Има други, далеч по-креативни и несмачкващи самочувствието на обучаваните.

Нека се замислят всеки път преди да влязат в залата и да преподават - "Какво всъщност искам да им кажа? Каква ми е целта заставайки пред тях? Защо го правя?" Повечето го правят, но нека се опитад да дадат отговори отвъд тривиалните "За да ги науча на нещо! За да им предам знания!"

Искам да провокирам преподавателите да започнат да мислят :) Да мислят в правилна посока. Не искам да им давам тон в живота на никого. Но те са като водач на автобус. Ако са постоянно нащрек за случващото се - всичко е наред. Но ако ако нещо се замотаят - възможността за катастрофа е огромна! Последствията - може и да няма жертви, но ще има много оплашени :)

Успех!

_________________
Влакът е бърз, машинистът е нервен!!!


Нагоре
МнениеПубликувано: 15 юни 2012, 20:14 
Извън линия

Регистриран на: 03 ное 2010, 08:57
Мнения: 61
Проблемът в България е, че систематично се насажда "западния модел", в който преподавател и учен е обединено в едно понятие (professor). При нас преди учените и преподавателите си бяха две отделни професии (тясно свързани естествено) - учените в БАН, преподавателите в университетите. И едните и другите се занимават с наука, но по различен начин.

Сега, когато политиците попръцват да закрият БАН и да преместят научните звена в университетите (с което да откраднат едни огромни пари) се получава така, че преподавателите си сменят приоритетите. Вече за тях не е най-важното да обучават студентите качествено - за тях вече най-важно е "да се работи по научен проект" (идват пари) и да се пишат тонове "научни публикации" (в които какво пише не е важно, важното е, че им дават кариерно израстване). Някъде там между всичко друго би трябвало да има нещо наречено "методика на обучение", което обаче в България вече най-официално липсва напълно - никой не се занимава с това. Например в ТУ няма катедра, която да се занимава с методика. Дори няма такъв учебен предмет.

Защо на Запад работи, а у нас не ли? Просто традициите са градени с десетки години, а у нас се опитваме да направим същото за "нула време". Няма да стане.

Според мен - имахме си хубав, работещ модел. Трябваше да го развиваме него - пък било то различен от общоприетия на "Запад". Сринахме всичко и сега се чудим защо на преподавателите не им се бачка и не знаят как да бачкат.


Нагоре
МнениеПубликувано: 29 юли 2013, 09:00 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 12 окт 2005, 21:11
Мнения: 12
Местоположение: София
По някакъв начин сме стигнали до тук. Поне това е ясно. Ако се гледа на горе, няма значение къде се намираш :) Нищо точно и конкретно, но това е някакъв мой личен принцип.

Относно текущата ситуация - от алпинизма съм научил едно много важно правило - ВИНАГИ се осигурявай на поне две места! Това е приложимо и в живота. Дори и финансово. От личен опит мога да кажа колко по-спокойно се чувства човек, когато има правото да избира, когато нещо вече не му харесва - или едното или другото. Докато мине малко време и поработи по-здраво, за да си стабилизира положението и да се осигури на две места. В ситуацията с преподавателите, защото вече бях свидетел на това, се получава това, което anjy казва - сменят приоритетите. Те вече си обсъждат как да си заменят часове в програмите, за да могат да си вържат гащите при отчитането на изработеното от тях време. Кой някой дипломант ще размени, някой ще даде на друг малко лекции. Всичко с цел да си получат парите! Разбирам ги. Днес без пари дори на село не се живее - отглеждайки зарзават и добитък. Но трябва да се помисли и за същността на самата работа - учител, преподавател, ментор или както се чувства човек.

И в този аспект - ето две статийки. Едната е на почитан в Англия учен, комуникатор на науката, политик - Robert Winston http://blogs.nature.com/naturejobs/2013 ... munication
и една, която би допринесла за развитието на начина на преподаване на някои от преподавателите в ТУ - http://blogs.nature.com/naturejobs/2013 ... gh-stories

Поздрави,
Ростислав Димитров

_________________
Влакът е бърз, машинистът е нервен!!!


Нагоре
Покажи мненията от преди:  Сортирай по  
Създай нова тема  Reply to topic  [ 5 posts ] 

Всички времена са UTC+03:00


Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост


Вие не можете да публикувате теми в този форум
Вие не можете да отговаряте на теми в този форум
Вие не можете да променяте собствените си мнения в този форум
Вие не можете да триете мнения в този форум
Вие не можете да прикачвате файлове в този форум

Търси за:
Отиди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
[ GZIP: On ]